woensdag 28 april 2010

HET THUISFRONT. NEE……IK SCHRIJF NIETS OVER POLITIEK

Rustig zit ik mijn krantje te lezen. Het is 4 uur, dus tijd voor de middagthee. De bel gaat.
“Schat, doe jij open ?” zegt Hanneke.
Ik open de deur…….Godverdegodver, de dorpsjehova ! En dat zeker voor de vijfde keer in drie jaar.
“Mijnheer, ik kom U de Wachttoren aanbieden”.
Snel probeer ik de deur dicht te gooien, maar de getrainde afgevaardigde van de Heer steekt er geroutineerd zijn voet tussen. Om van hem af te zijn koop ik het blaadje en laat hem beloven niet meer terug te komen. Zinloos, want hij komt altijd terug……

Gelukkig ben ik niet de enige in dit land die moet lijden.

Albert zit rustig zijn motorblad te lezen. Het is kwart na twaalf. dus tijd voor de eerste cognac. De bel gaat.
“Schat, doe jij open ?” zegt Paola.
De vorst opent de deur…….Merdemerdemerde, Yves Leterme ! En dat zeker voor de vijfde keer in drie jaar.
“Sire, ik kom U het ontslag van de regering aanbieden”.
Snel probeert Albert de deur dicht te gooien, maar de getrainde eerste minister steekt er geroutineerd zijn voet tussen. Om van hem af te zijn zegt de vorst een koninklijk bemiddelaar te zullen benoemen en laat Yves beloven niet meer terug te komen. Zinloos, want hij komt altijd terug……

Het schijnt over Brussel-Halle-Vilvoorde te gaan. Ik heb jarenlang gedacht dat dat een wielerkoers is zoals Kuurne-Brussel-Kuurne of Luik-Bastenaken-Luik. Maar vandaag heb ik het maar eens opgezocht op Wikipedia. En verdomd, het is iets heeeeeel anders. Maar ik kan er niets over schrijven want toen Irma toestemming gaf om af en toe iets op de blog te zetten zei ze: “Je houdt je wel in Pa ! Al onze vrienden lezen het. Dus geen verzonnen verhaaltjes over bisschoppen met losse handjes en zeker niets over de Belgische politiek”.

Nu kan ik ook niets over BHV schrijven, want ik snap er niets van. Wikipedia legt zaken doorgaans heel goed uit, maar nu hebben ze het over “een kieskring die gesplitst moet worden met inachtname van de communautaire gevoeligheden zodat het klassieke Belgische wafelijzermodel niet in gevaar komt en de Franstaligen niet de alarmbelprocedure zullen inroepen”. Jammer genoeg heb ik nooit een inburgeringscursus gevolgd waar deze zaken uitgelegd worden aan Koerden en Somaliërs. Geen wonder dat die meteen daarna willen doorreizen naar Engeland of Denemarken.
Het moet dus wel een heel moeilijk probleem zijn zonder oplossing. Wie schetst dan ook mijn verbazing toen ik verder las in de Wikipedia. Daar worden acht (8) mogelijke oplossingen gegeven. Kijk maar na: http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel-Halle-Vilvoorde#De_kwestie-BHV . Ik ga ze hier niet herhalen, want ik begrijp van die oplossingen ook niets. Een volledige splitsing ? Een verticale splitsing ? Inbrengen van de faciliteitengemeenten in de Brusselse Rand ? Ik ben benieuwd hoe Irma en Geert dat binnenkort in Mongolië gaan uitleggen.

Maar ik kan wel helpen ! De Koninklijke bemiddelaar Jean-Luc Dehaene heeft weken nodig gehad om een “oplossingsstrategie” te bedenken. Ik kan dat hier in 5 minuten.
We starten met 8 mogelijke oplossingen. We laten nu eerst zowel de Vlamingen als de Franstaligen ieder één door hen ongewenste oplossing schrappen. We houden er dan 6 over. Onthoud dit getal !
Vervolgens zoekt Albert een tweetalige, alom gerespecteerde Belg met ervaring in dit soort zaken. Eddy Merckx dus. Die is tweetalig, Belg en alom gerespecteerd: hij heeft nu zelfs een eigen postzegel. En hij heeft ervaring, want Kuurne-Brussel-Kuurne en Luik-Bastenaken-Luik heeft hij meermaals gewonnen. Daarna zoekt Albert ergens een dobbelsteen. Hij zal beslist nog een mooi ivoren exemplaar uit de Congo tijd hebben. Tenslotte moet dan Eddy (die ook graag eens Brussel-Halle-Vilvoorde wil winnen) éénmaal gooien onder het goedkeurend oog van de vorst. En daarmee kiezen we dan voor één van de 6 oplossingen voor BHV.

Iedereen blij. Geen verkiezingen waarvoor Geert en Irma eerder moeten terugkomen (stemplicht !) . De politici kunnen weer aan het werk en Albert kan rustig zijn motorblad uitlezen.

Verder, beste Irma en Geert is hier niet veel gebeurd. Er is een bisschop met losse handjes afgetreden en Michel Daerden waakt nog steeds over jullie pensioen. Niets bijzonders dus, geniet nog maar even van de reis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten